Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου 2017

ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ (1887-1954) Μεγάλη ηθοποιός, που διακρίθηκε σε όλα τα είδη θεάτρου


Dionisis Vitsos
ΑΘΗΝΑ


« "Θα ανεβάσουμε μαζί ένα έργο στην Επίδαυρο". "Την Μήδεια;" ρώτησα. "Άσ’ την αυτήν την ρουφιάνα που σκότωσε τα παιδιά της. Την Ηλέκτρα θα ανεβάσουμε μαζί", μου είπε. Λίγες μέρες μετά πέθανε.


Η Κοτοπούλη ήταν ένας τύπος λαϊκός κι ας σύχναζε στο παλάτι. Η αντίληψή της για το παλάτι ήταν ιερή. Δεν ήθελε να συζητήσει την παράδοση ενός θεσμού που σέβονταν πολλά σημαντικά κράτη. Ήταν παραδεκτή απ’ όλους για την τέχνη της και την βαθύτητά της. Άσχετο αν δήλωνε βασιλικιά. Έκανε παρέα μ’ όλο τον κόσμο ασχέτως κομμάτων. Όταν ο ηθοποιός Γιώργος Παππάς αναζητήθηκε σ’ εκείνη από τους χίτες, η Κοτοπούλη είπε: «Δεν ξέρω πού κρύβεται, αλλά κι αν ήξερα δε θα σας έλεγα. Δε θα καταδιώξω ποτέ καταδιωκομένους». Τους αριστερούς ηθοποιούς πάντοτε προστάτεψε και βοήθησε στα κυνηγητά τους από χίτες και Γερμανούς. Τηλεφωνούσε εδώ κι εκεί για να τους ελευθερώνει μετά τις συλλήψεις τους. «Είναι απαραίτητοι στο θέατρο», έλεγε. Έτσι καμουφλάριζε την ανθρωπιά της, με τη δικαιολογία του θεάτρου.»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ(1910-1989) περιοδικό "η λέξη" τ. 68

[ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ(1887-1954) Μεγάλη ηθοποιός, που διακρίθηκε σε όλα τα είδη θεάτρου. Γεννήθηκε επί σκηνής από γονείς ηθοποιούς. Γράφει εφημερίδα της εποχής: «καταληφθείσα [η μητέρα της] επί σκηνής από τας ωδίνας του τοκετού, μετεφέρθη κακώς έχουσα εις την οικίαν της, ένθα έφερεν εις φως τον τελευταίον γόνον των Κοτοπούληδων».
~~~~~~
Σημαντική στιγμή στην καριέρα της νεαρής Κοτοπούλη υπήρξε η συμμετοχή της στην τριλογία του Αισχύλου Ορέστεια το 1903, όπου η απαγγελία για πρώτη φορά αρχαίου δράματος στη δημοτική γλώσσα προκάλεσε σεισμό στα θεατρικά και κοινωνικά δεδομένα της εποχής. Οι οπαδοί της καθαρεύουσας, οι οποίοι υποκινήθηκαν από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Γεώργιο Μιστριώτη, αντέδρασαν βίαια, προκλήθηκαν επεισόδια με τραυματίες και έναν νεκρό (τα λεγόμενα Ορεστειακά) και η συνέχεια των παραστάσεων διακόπηκε
~~~~~~
Έπαιξε για μια και μοναδική φορά στον κινηματογράφο, στην ελληνοτουρκική παραγωγή Κακός δρόμος (1933), βασισμένη σε μυθιστόρημα του Γρ. Ξενόπουλου, ενώ βρισκόταν στην Κωνσταντινούπολη για περιοδεία. Η ταινία αυτή έχει χαθεί.
~~~~~~
Ερωτεύτηκε τον πολιτικό και στοχαστή Ίωνα Δραγούμη. Η πολύκροτη σχέση τους, που βάσταξε έως τα τέλη του Ιουλίου του 1920, οπότε και δολοφονήθηκε ο αγαπημένος της από υποστηρικτές του Βενιζέλου, υπήρξε σκανδαλώδης για τα δεδομένα της εποχής. Το ζευγάρι από τον Ιούνιο περίπου του 1912 συζούσε, χωρίς την επισημοποίηση ενός γάμου, κάτι που όμως έτσι κι αλλιώς ήταν αδύνατον, λόγω της ταξικής διαφοράς που υπήρχε ανάμεσά τους και της επακόλουθης αντίδρασης της μεγαλοαστικής οικογένειας του Δραγούμη.
~~~~~~
Αφιέρωσε την ζωή της στο θέατρο και υπό τη διδασκαλία, την προστασία και την προσωπική καθοδήγησή της μπόρεσε να αναδυθεί μια σπουδαία γενιά Ελλήνων ηθοποιών του 20ού αιώνα, όπως η Ελένη Παπαδάκη, η Κατίνα Παξινού και η Κατερίνα Ανδρεάδη, η Μαίρη Αρώνη, η Έλλη Λαμπέτη, η Άννα Συνοδινού, η Μελίνα Μερκούρη, ο Β. Λογοθετίδης, ο Γ. Γληνός, ο Α. Βεάκης, ο Α. Μινωτής και ο Δ. Χορν.]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου